skip to Main Content
de Stiltehuisjes: hét oplaadpunt voor jezelf!

Naar home

HJK publiceert het artikel van de Stiltehuisjes
'De kracht van Erkennen' in de special 'Jij doet ertoe!'

We zeggen het vaak zo gemakkelijk: erkennen. Erkennen wat er bij een kind speelt, erkennen van behoeften, erkennen van het kind zelf. Het klinkt prachtig, maar in de praktijk blijkt dit vaak een grote uitdaging. Zowel naar onszelf alsook naar het kind toe. Want hoe doe je dat, erkennen?
En wat is het eigenlijk precies en waarom is het zo nodig?

Lees meer

De Stiltehuisjes te gast bij JGZ Live! van Nederlands Centrum Jeugdgezondheid

Mooi om te zien hoe medewerkers van JGZ Live! ook geïnspireerd zijn geraakt door het (totaal)concept van de Stiltehuisjes. In hun hulpverlening vliegen zij hun benadering breed aan waarbij ook verbindingen gelegd worden met de schoolse omgeving van het kind.

Bekijk de Stiltehuisjespresentatie aan JGZ Live! van 16 juni 2021

Wiebelen en friemelen publiceert de Stiltehuisjes als interventie in laatste uitgave

Wiebelen en Friemelen is zo enthousiast over het totaalconcept van de Stiltehuisjes dat ze dit hebben opgenomen als mogelijke interventie bij overprikkeling en onderprikkeling. Kinderen op tijd rust bieden voor al hun zintuigen, in een positieve omgeving, is enorm helpend om het prikkelvat te legen. Of juist die activering om weer in hun Window of Tolerance te komen.

Primair Onderwijs.nl neemt artikel op van de Stiltehuisjes

Verstevigen van primaire basis bij kinderen: leerkracht cruciaal 

Leerkracht zijn is niet zomaar een beroep dat je uitoefent. Dat doe je vanuit een gevoel, vanuit een passie, vanuit liefde voor kinderen. Je wilt iets voor kinderen betekenen, de leraar zijn die er toe doet. Dat begint met een open houding, achter het gedrag van een kind kunnen kijken en ook
de zelfreflectie durven aangaan over o.a. je eigen leerkracht-handelen.

Lees meer

Primair Onderwijs.nl plaatst artikel van de Stiltehuisjes

Rust in het kind maakt ontwikkeling mogelijk

We gaan naar school om te leren, om ons te ontwikkelen. Dat weten we allemaal. Daar wordt op de basisschool dan ook keihard aan gewerkt om dit bij kinderen mogelijk te maken. Professionele leerkrachten die er toe doen, een rijke leeromgeving, een goed klassenklimaat, werken volgens de meest recente didactische principes, etc. Maar zit daar niet een stap voor? Wanneer leert en ontwikkelt een kind zich nu het beste? We kunnen wel van alles bieden, maar als een kind niet open staat om te leren dan kunnen we nog zó ons best doen, maar dan komt er niet zoveel binnen.

Lees meer

Rust voor de leerling
Back To Top