Behoefte aan meer rust, focus en sfeer in jouw groep?
Elke school of BSO kent het wel. Kinderen die snel afgeleid zijn, overprikkeld raken of vastlopen met hun emoties. Voor de kinderen is het niet prettig als er continu spanningen zijn bij zichzelf of bij groepsgenootjes. Het leidt af van hun taken en zorgt voor gedoe in de groep.
Ondertussen probeer je als leerkracht of begeleider je groep draaiende te houden, de aandacht te verdelen, de sfeer luchtig te houden en de les voort te zetten. Maar als het escaleert, sta je er alleen voor. Het is intens, vermoeiend en soms simpelweg te veel. Aan het einde van de dag voel je je regelmatig leeggezogen.


Bij gedoe even uit de groep helpt meestal.. maar vaak alleen voor heel even
Bij het missen van een goede oplossing:
- stuur je een gefrustreerd kind even naar de gang.
- Even een rondje lopen
- een slokje water
- een praatje met de IB’er.
Bij terugkomst hoop je op rust. Soms werkt het voor even. Maar voor je het weet, begint het weer opnieuw.
Wat zit er onder de top van die ijsberg?
Want wat er echt speelt, blijft vaak onzichtbaar; het speelt zich af in de binnenwereld van het kind. Daar voelt het kind zich nog steeds onrustig.
- Een vol hoofd
- gefrustreerd of boos
- een lijf vol spanning
- een stroom aan gedachten
- en soms overspoeld door een wirwar aan emoties.
Maar hoe moeten ze daarmee omgaan? En hoe kunnen ze zichzelf dan helpen? Dat is voor kinderen nog ontzettend lastig. Ze hebben letterlijk en figuurlijk de ruimte nodig om dat te leren. En dat mag!
Vaak reageren we op het gedrag, het zichtbare. Logisch, want in de situatie is vaak nauwelijks ruimte om een beeld te krijgen van wat er vanbinnen bij het kind afspeelt, terwijl daar juist de sleutel ligt om een kind echt te helpen. Dat is het probleem.


Wat zit er onder de top van die ijsberg?
Want wat er echt speelt, blijft vaak onzichtbaar; het speelt zich af in de binnenwereld van het kind. Daar voelt het kind zich nog steeds onrustig.
- Een vol hoofd
- gefrustreerd of boos
- een lijf vol spanning
- een stroom aan gedachten
- en soms overspoeld door een wirwar aan emoties.
Maar hoe moeten ze daarmee omgaan? En hoe kunnen ze zichzelf dan helpen? Dat is voor kinderen nog ontzettend lastig. Ze hebben letterlijk en figuurlijk de ruimte nodig om dat te leren. En dat mag!
Vaak reageren we op het gedrag, het zichtbare. Logisch, want in de situatie is vaak nauwelijks ruimte om een beeld te krijgen van wat er vanbinnen bij het kind afspeelt, terwijl daar juist de sleutel ligt om een kind echt te helpen. Dat is het probleem.

Een terugtrekplek die verder gaat dan ‘even afkoelen’
Daarom is het Stiltehuisje er.
Geen straf.
Geen time-out.
Maar een veilige plek waar een kind zélf kan leren voelen, herkennen en herstellen.
Ze doen ervaring op en maken contact met zichzelf. In een warme, afgeschermde omgeving komt het kind weer tot rust. En dat helpt het kind inzicht te geven in eigen gedachten, emoties en gedrag.
Wat voel ik?
Wat heb ik nodig?
Wat helpt mij?
Het Stiltehuisje maakt van overprikkeling een leermoment. Het kind ontdekt wat het nodig heeft, en komt als herboren terug in de groep. Klaar om weer mee te doen. Niet meer gezien worden als probleem, maar erkend en ondersteund op een manier die echt werkt.
Kinderen keren terug in de groep met meer rust én zelfinzicht. En jij hoeft niet meer steeds opnieuw in te grijpen.
De groep is weer in balans, en jij ook!
Het verschil is voelbaar.
Kinderen zijn rustiger, alerter.
Je hoeft niet voortdurend in te grijpen of opnieuw te beginnen.
De uitleg blijft hangen, werkjes worden afgemaakt, en kinderen werken fijner samen.
En jij?
Jij kunt weer lesgeven zoals het bedoeld is.
Geen voortdurende onderbrekingen.
Geen eindeloze correcties.
Maar voldoende ruimte om genoeg tijd, aandacht en vertrouwen te geven aan ieder kind.
Door de positieve sfeer voel je je aan het eind van de dag energiek en kijk je tevreden terug op een prettige werkdag.
Je draagt weer echt bij aan het welzijn en ontwikkeling van de kinderen.
Dat is toch waarvoor je met kinderen bent gaan werken?


De groep is weer in balans, en jij ook!
Het verschil is voelbaar.
Kinderen zijn rustiger, alerter.
Je hoeft niet voortdurend in te grijpen of opnieuw te beginnen.
De uitleg blijft hangen, werkjes worden afgemaakt, en kinderen werken fijner samen.
En jij?
Jij kunt weer lesgeven zoals het bedoeld is.
Geen voortdurende onderbrekingen.
Geen eindeloze correcties.
Maar voldoende ruimte om genoeg tijd, aandacht en vertrouwen te geven aan ieder kind.
Door de positieve sfeer voel je je aan het eind van de dag energiek en kijk je tevreden terug op een prettige werkdag.
Je draagt weer echt bij aan het welzijn en ontwikkeling van de kinderen.
Dat is toch waarvoor je met kinderen bent gaan werken?

Je merkt het effect door de hele school en BSO
Rust werkt aanstekelijk.
Niet alleen onder de kinderen, maar ook binnen het team.
Na een tijdje zul je het merken in de gehele school.
Minder onrust betekent meer tijd voor efficiënt lesgeven.
Minder gedoe betekent meer werkplezier voor het personeel.
En heel belangrijk: minder stress betekent ook minder verzuim!
Wanneer kinderen zich begrepen voelen en beter leren omgaan met hun emoties en overprikkeling, ontstaat automatisch ruimte voor reflectie, samenwerkingen en ontspanning. Dat zie je terug in het team. In de sfeer. En uiteindelijk ook in het verzuim.
Een Stiltehuisje is dus niet alleen een investering in de rust van vandaag, maar ook in het welzijn van morgen, zowel voor de kinderen als voor het team!
Maar we hébben zelf al een rustplekje gemaakt…
Dat horen we vaak.
Een zitzak in de hoek,
een zacht kussen,
een plekje om ‘even bij te komen’.
Het is lief bedoeld, en het is altijd beter dan niets!
Maar vaak ontbreekt het aan iets essentieels: duidelijkheid, structuur en op de juiste momenten begeleiding, die een kind helpen in bewustwording.
Het kind kan wel op het eigengemaakte plekje zitten, maar leert er niets over wat het vanbinnen speelt. Er is geen begeleiding, geen opbouw, geen zelfreflectie. Een kind komt vaak beter terug, maar een volgende keer gebeurt het gewoon weer. Het kind heeft niets over zichzelf geleerd en blijft overgeleverd aan die onduidelijke en ongrijpbare binnenwereld. Zolang ze niets leren over hun gevoelens en gedrag is het slechts een tijdelijke oplossing.


Maar we hébben zelf al een rustplekje gemaakt…
Dat horen we vaak.
Een zitzak in de hoek,
een zacht kussen,
een plekje om ‘even bij te komen’.
Het is lief bedoeld, en het is altijd beter dan niets!
Maar vaak ontbreekt het aan iets essentieels: duidelijkheid, structuur en op de juiste momenten begeleiding, die een kind helpen in bewustwording.
Het kind kan wel op het eigengemaakte plekje zitten, maar leert er niets over wat het vanbinnen speelt. Er is geen begeleiding, geen opbouw, geen zelfreflectie. Een kind komt vaak beter terug, maar een volgende keer gebeurt het gewoon weer. Het kind heeft niets over zichzelf geleerd en blijft overgeleverd aan die onduidelijke en ongrijpbare binnenwereld. Zolang ze niets leren over hun gevoelens en gedrag is het slechts een tijdelijke oplossing.
Het Stiltehuisje pakt dat fundamenteel anders aan.
Het is niet bedoeld als strafplek, maar een doordacht concept dat gericht is op het helpen van de kinderen om te groeien in zichzelf te reguleren.
Het lesmateriaal en begeleiding dragen bij aan deze emotionele ontwikkeling.
Het Stiltehuisje is een plek die kinderen zelf wíllen gebruiken,
omdat ze het prettig vinden en merken dat het ze helpt.

Het Stiltehuisje is niet zomaar een meubelstuk. Dit is een hulpmiddel voor groei, zelfinzicht en ontwikkeling.
Het Stiltehuisje ziet er uitnodigend uit, en dat is belangrijk!
Maar het is zoveel meer dan een positieve terugtrekplek.
Kinderen leren hoe ze het zelfstandig gebruiken.
Ze doen ervaringen op met zelfzorg en zelfregulatie.
En jij?
Jij krijgt de tools en training om het goed te begeleiden, zodat je precies weet waar het concept voor bedoeld is, en hoe het optimaal ingezet kan worden voor het beste resultaat.
Zo werkt iedereen samen aan een prettigere sfeer op school.
Aan een cultuur waarin rust en bewustwording vanzelfsprekend zijn.
En wat vinden de kinderen zelf?
Kinderen vertellen
dat ze zich echt anders voelen na een moment in het Stiltehuisje.
Rustiger, helderder.
Ze willen er zelf naartoe, om even een momentje voor zichzelf te pakken.
Omdat ze weten: “Hier wordt even niets van mij verwacht.
“Ik mag gewoon even de ruimte nemen om mijn eigen gevoel te volgen en te rusten.”
En dat is misschien wel het mooiste: op deze manier ervaren ze wat helpt en leren ze wat ze een volgende keer nodig hebben.
Dat ze verantwoordelijkheid nemen voor hun emoties en gedrag.
Niet omdat jij dat zegt. Maar omdat ze dat zélf ervaren hebben.
Deze oh zo belangrijke zelfzorg, is niet alleen nu belangrijk voor de kinderen, het is een vaardigheid die de basis vormt de rest van hun leven!


Nieuwsgierig geworden?
Of je nu één Stiltehuisje wilt of het hele team wilt betrekken bij deze aanpak, we denken graag met je mee!
Vraag vrijblijvend een offerte aan.
Of plan een belafspraak zodat wij je kunnen adviseren.
Elke school of BSO kan wel wat meer rust gebruiken.
Je team verdient ruimte en werkplezier.
En de kinderen verdienen een plek waar ze zichzelf beter leren begrijpen.
Daardoor zullen ze stevig in hun schoenen komen te staan, en kunnen ze de wereld beter aan.
Nu en later!
Nieuwsgierig geworden?
Of je nu één Stiltehuisje wilt of het hele team wilt betrekken bij deze aanpak, we denken graag met je mee!
Vraag vrijblijvend een offerte aan.
Of plan een belafspraak zodat wij je kunnen adviseren.
Elke school of BSO kan wel wat meer rust gebruiken.
Je team verdient ruimte en werkplezier.
En de kinderen verdienen een plek waar ze zichzelf beter leren begrijpen.
Daardoor zullen ze stevig in hun schoenen komen te staan, en kunnen ze de wereld beter aan.
Nu en later!
