Skip to content

Herken je dit?

Meer rust, focus en veerkracht in jouw klas

Het Stiltehuisje: een doordachte oplossing voor overprikkeling in het onderwijs

Elke school heeft ermee te maken: leerlingen die uitvallen, overprikkeld zijn of vastlopen in gedrag. Tegelijk proberen leerkrachten het overzicht te houden, aandacht te verdelen en de rust in de klas te bewaren. Niet zelden leidt dat tot onrust, frustratie en oplopende werkdruk.

Het Stiltehuisje biedt scholen een concrete, bewezen aanpak om deze uitdagingen structureel aan te pakken, voor leerlingen én leerkrachten.

#moe #slechteconcentratie #rust #focus #stiltehuisje

Dus doe je wat je kunt

> Even een slokje water.
> Een rondje lopen op de gang.
> Of naar de IB’er, “even eruit.”

Met de beste bedoelingen.
Maar diep vanbinnen weet je:
het helpt misschien even maar binnen niet al te lange tijd begint het gewoon weer opnieuw. 

Dus lost het iets op? Meestal niet.

  • Het kind is niet echt tot rust gekomen
  • Het probleem is niet opgelost 
  • En intussen voelt het kind zich misschien zelfs afgewezen of gestraft

Dat wil je toch niet?

Dáárom zijn de Stiltehuisjes er!

Niet als strafplek. Niet als symptoombestrijding.
Maar als een veilige haven waar een kind zelf leert:

  • “Wat voel ik?”
  • “Wat heb ik nodig?”
  • “Wat helpt mij nu echt?”

Het Stiltehuisje is een plek van rust, maar óók van groei.
Geen vluchtroute, maar een leerplek voor bewustwording.
Waar een kind, ongezien en zonder oordeel, tot zichzelf kan komen — en door deze ervaring daar verantwoordelijkheid voor leert te nemen.

Kind in Stiltehuisje
Kind in Stiltehuisje

Dáárom zijn de Stiltehuisjes er!

Niet als strafplek. Niet als symptoombestrijding.
Maar als een veilige haven waar een kind zelf leert:

  • “Wat voel ik?”
  • “Wat heb ik nodig?”
  • “Wat helpt mij nu echt?”

Het Stiltehuisje is een plek van rust, maar óók van groei.
Geen vluchtroute, maar een leerplek voor bewustwording.
Waar een kind, ongezien en zonder oordeel, tot zichzelf kan komen — en door deze ervaring daar verantwoordelijkheid voor leert te nemen.

#rust #overprikkeld #stiltehuisje #school #bso

Het kind komt terug van het Stiltehuisje

Wat merk je dan?
Een kind komt terug met rust in zijn lijf én zijn hoofd.
Maakt de opdrachten in zijn werkboek af
en zit rechtop en oplettend tijdens de uitleg. 

Jij kunt weer lesgeven. De groep pakt de draad op.

Het kind kan weer meedoen. Voelt zich veilig en begrepen door jou.
En het mooiste? Hij weet nu ook zélf wat hem helpt.

Dat is winst. Voor hem, voor jou én de groep.

'Maar we hebben al een rustplekje'

Klopt. Alleen:

  • Het is vaak niet uitnodigend of afgestemd op wat een kind echt nodig heeft om te ontspannen.
  • Het leert een kind niets over z’n binnenwereld.
  • En zonder structuur blijft het gebruik afhankelijk van jóu.

Resultaat: het werkt maar half. Of af en toe voor sommige kinderen.
En dat terwijl er zoveel meer kinderen zijn die rust nodig hebben. 

Het Stiltehuisjesconcept geeft betekenis, structuur én eigenaarschap.
Kinderen leren het zelf te gebruiken — en wíllen het ook gebruiken.
Omdat ze merken dat het helpt; omdat ze merken dat ze zich daarna weer beter voelen. 

#rustplek #stiltehuisje #concept #overprikkeld

Wat maakt het Stiltehuisje écht anders?

Het is geen los huisje, maar een compleet concept:

  • Een stevig, uitnodigend Stiltehuisje
  • Rustgevende activiteiten voor elk type kind
  • Introductielessen waardoor kinderen het zelfstandig leren gebruiken
  • Teamworkshops die zorgen voor draagvlak
  • Coaching voor blijvende impact

Dit is geen rustplekje voor erbij. Dit is een verandering in hoe kinderen én volwassenen omgaan met prikkels, stress en emoties.

Wat zeggen de kinderen?

#rust #overprikkeld #stiltehuisje #school #bso