Wat zeggen de kinderen zelf over hun Stiltehuisje?
Wat zeggen de kinderen zelf over hun Stiltehuisje?
Ook de leerkrachten zijn er blij mee!
Ook de leerkrachten zijn er blij mee!

Sinds een aantal weken hebben wij een Stiltehuisje bij ons op de BSO-groep. We zien dat de kinderen het heel fijn vinden om naar het Stiltehuisje toe te kunnen. Laatst had ik een verdrietig meisje, die niet zo goed wist waar het aan lag. Ik stelde voor om even naar het Stiltehuisje te gaan en dat wilde ze wel. Ze heeft haar tijd in het Stiltehuisje genomen en kwam er met een blij gezicht uit. Toen kon ze aangeven dat ze haar mama miste en dat het fijn was om even in het Stiltehuisje te zijn. Een andere keer wilden er twee kinderen tegelijkertijd in. Het ene kind zag dat het andere kind een grotere alarmbel had en liet hem voor. Want daar is het Stiltehuisje ten slotte voor bedoeld, vond hij. Hij zelf kon wel even wachten. Hoe mooi is dat. Doordat de kinderen de introductielessen hebben gehad, kunnen ze dus heel goed inschatten wanneer ze rust nodig hebben en voegen ze daar nu hun ervaringen aan toe. Wij zijn heel blij dat we de positieve en fijne omgeving van het Stiltehuisje aan onze BSO-kinderen kunnen bieden en ze kunnen begeleiden bij uitdagingen.’
Kirsten Diender
Kinderkoepel Hellevoetsluis
BSO Wielewater
Op basisschool de Zevenhoeven werken we met de Stiltehuisjes. We willen onze leerlingen op school ondersteuning bieden in de breedste zin van het woord. Als het met leerlingen even niet gaat doordat ze bijvoorbeeld overprikkeld zijn, druk gedrag vertonen of ze zich niet zo lekker voelen, dan bieden wij ze RUST met behulp van de Stiltehuisjes. We hebben één Stiltehuisje staan in de centrale hal waar de groepen 3 t/m 8 gebruik van kunnen maken én we hebben een Stiltehuisje staan voor onze groepen 1/2.
Door de basislessen leren de leerlingen hun alarmbel te herkennen en mogen ze bedenken wat voor hun passend is om voor zichzelf te zorgen. Veel leerlingen bij ons op school maken dan gebruik van het Stiltehuisje en komen daar weer positief vandaan. Wel zo prettig voor deze leerling, maar zeker ook fijn voor de leerkracht en de groep.
Martine de Groot
IB’er – de Zevenhoeven in Heemskerk


Op basisschool de Zevenhoeven werken we met de Stiltehuisjes. We willen onze leerlingen op school ondersteuning bieden in de breedste zin van het woord. Als het met leerlingen even niet gaat doordat ze bijvoorbeeld overprikkeld zijn, druk gedrag vertonen of ze zich niet zo lekker voelen, dan bieden wij ze RUST met behulp van de Stiltehuisjes. We hebben één Stiltehuisje staan in de centrale hal waar de groepen 3 t/m 8 gebruik van kunnen maken én we hebben een Stiltehuisje staan voor onze groepen 1/2.
Door de basislessen leren de leerlingen hun alarmbel te herkennen en mogen ze bedenken wat voor hun passend is om voor zichzelf te zorgen. Veel leerlingen bij ons op school maken dan gebruik van het Stiltehuisje en komen daar weer positief vandaan. Wel zo prettig voor deze leerling, maar zeker ook fijn voor de leerkracht en de groep.
Martine de Groot
IB’er – de Zevenhoeven in Heemskerk

Op de Savioschool in Hillegom maken wij al geruime tijd gebruik van het Stiltehuisje. Wij zijn er heel blij mee! Het Stiltehuisje helpt een grote groep leerlingen bij ons op school. Leerlingen maken er regelmatig gebruik van en doen dit ook op de juiste manier, zoals aangeleerd in de introductielessen van de Stiltehuisjes. Na het gebruik van het Stiltehuisje gaat het weer beter met ze. Hoe fijn is dat! We zetten het Stiltehuisje in naar behoefte van de leerlingen. Ook maken we afspraken met individuele leerlingen om preventief te werk te gaan, bijvoorbeeld na het buitenspelen. Dat werkt, als tussenstap om weer in te voegen in de klas, heel goed. We zien dat het Stiltehuisje breed zijn werk doet. Laatst bleef de timer afgaan en bij een check, bleek onze leerling in slaap gevallen te zijn. Dat was dus even nodig. Een andere keer zien wij dat een leerling zich verdrietig voelt over een verkering wat niet zo lekker loopt en zeker werkt het ook bij overprikkelde leerlingen. We hebben het Stiltehuisje opgenomen in ons time-outprotocol en ons team gaat bevlogen om met de begeleiding rondom het Stiltehuisje. Al met al is de inzet van het Stiltehuisje een verrijking voor de leerlingen van onze school!
Judith Rutten
IB’er – Savioschool te Hillegom

Op de Savioschool in Hillegom maken wij al geruime tijd gebruik van het Stiltehuisje. Wij zijn er heel blij mee! Het Stiltehuisje helpt een grote groep leerlingen bij ons op school. Leerlingen maken er regelmatig gebruik van en doen dit ook op de juiste manier, zoals aangeleerd in de introductielessen van de Stiltehuisjes. Na het gebruik van het Stiltehuisje gaat het weer beter met ze. Hoe fijn is dat! We zetten het Stiltehuisje in naar behoefte van de leerlingen. Ook maken we afspraken met individuele leerlingen om preventief te werk te gaan, bijvoorbeeld na het buitenspelen. Dat werkt, als tussenstap om weer in te voegen in de klas, heel goed. We zien dat het Stiltehuisje breed zijn werk doet. Laatst bleef de timer afgaan en bij een check, bleek onze leerling in slaap gevallen te zijn. Dat was dus even nodig. Een andere keer zien wij dat een leerling zich verdrietig voelt over een verkering wat niet zo lekker loopt en zeker werkt het ook bij overprikkelde leerlingen. We hebben het Stiltehuisje opgenomen in ons time-outprotocol en ons team gaat bevlogen om met de begeleiding rondom het Stiltehuisje. Al met al is de inzet van het Stiltehuisje een verrijking voor de leerlingen van onze school!
Judith Rutten
IB’er – Savioschool te Hillegom
Het Stiltehuisje heeft bij ons op school zijn plek ingenomen. We zien dat wij met behulp van het Stiltehuisje onze leerlingen veiligheid kunnen bieden in de vorm van zich even kunnen terugtrekken op een eigen plekje. De lessen behorende bij het totaalconcept van de Stiltehuisjes spraken de leerlingen goed aan en geven hun de juiste inbedding en structuur. Door het gebruik van het Stiltehuisje zien wij als team onze leerlingen op dieper niveau en kunnen wij ze geven wat ze nodig hebben. De leerlingen zijn er echt heel blij mee. En wij als leerkrachten ook!
Zoë Hacket
SBO het Avontuur in den Haag


Het Stiltehuisje heeft bij ons op school zijn plek ingenomen. We zien dat wij met behulp van het Stiltehuisje onze leerlingen veiligheid kunnen bieden in de vorm van zich even kunnen terugtrekken op een eigen plekje. De lessen behorende bij het totaalconcept van de Stiltehuisjes spraken de leerlingen goed aan en geven hun de juiste inbedding en structuur. Door het gebruik van het Stiltehuisje zien wij als team onze leerlingen op dieper niveau en kunnen wij ze geven wat ze nodig hebben. De leerlingen zijn er echt heel blij mee. En wij als leerkrachten ook!
Zoë Hacket
SBO het Avontuur in den Haag

Op het IKC Franciscus in Leeuwarden heeft een aantal groepen een Stiltehuisje. Zowel de kinderen als de leerkrachten geven aan dat de inzet van het Stiltehuisje enorm werkt. We hebben onder andere kinderen met trauma die last kunnen hebben van een vol hoofd. Het Stiltehuisje biedt dan een veilige omgeving waarin ze even kunnen ‘cocoonen’. De kinderen kunnen er zelfstandig gebruik van maken door de duidelijke afspraken die bij de introductielessen van de Stiltehuisjes gemaakt zijn. Dat werkt prettig. Leerkrachten geven aan dat het Stiltehuisje een goede interventie is waarbij het voor een kind niet als straf voelt als gebruik hiervan nodig is. Ook de dagelijkse inzet van de CHECK-IN-poster werkt heel verhelderend. Er is gemakkelijk bij de gehele groep te checken hoe de vlag er bij ieder kind individueel bijhangt en te bekijken wat nodig is. We zijn er echt blij mee!
Astrid Jorna
Directeur – IKC Franciscus in Leeuwarden
Wij hebben sinds het begin van dit schooljaar het Stiltehuisje voor onze leerlingen aangeschaft. We hebben het gehele traject van het totaalconcept doorlopen. Dus naast het Stiltehuisje met de inrichting en de Stilte-activiteiten, hebben onze leerlingen de introductielessen van de trainers van de Stiltehuisjes zelf gekregen en ons team heeft zowel een Start- en Verdiepingsbijeenkomst gehad. Dit heeft ons geholpen om het Stiltehuisje een stevige plek te geven in ons pedagogisch handelen. Zo is de werkwijze opgenomen in ons veiligheidsprotocol, komt het Stiltehuisje regelmatig terug in bouwvergaderingen en staat dit goed op het netvlies van onze leerkrachten.
We hebben een groep leerlingen in school die standaard gebruik maakt van het Stiltehuisje en daar hebben wij vaste afspraken mee gemaakt. Dat werkt heel prettig en is duidelijk voor iedereen. Natuurlijk kunnen leerlingen die daar spontaan behoefte aan hebben ook gebruik maken van het Stiltehuisje. We zijn blij dat we deze faciliteit & interventie kunnen bieden. We zien dat leerlingen er echt baat bij hebben!
Arjan van Es
Groen van Prinstererschool in Kampen


Wij hebben sinds het begin van dit schooljaar het Stiltehuisje voor onze leerlingen aangeschaft. We hebben het gehele traject van het totaalconcept doorlopen. Dus naast het Stiltehuisje met de inrichting en de Stilte-activiteiten, hebben onze leerlingen de introductielessen van de trainers van de Stiltehuisjes zelf gekregen en ons team heeft zowel een Start- en Verdiepingsbijeenkomst gehad. Dit heeft ons geholpen om het Stiltehuisje een stevige plek te geven in ons pedagogisch handelen. Zo is de werkwijze opgenomen in ons veiligheidsprotocol, komt het Stiltehuisje regelmatig terug in bouwvergaderingen en staat dit goed op het netvlies van onze leerkrachten.
We hebben een groep leerlingen in school die standaard gebruik maakt van het Stiltehuisje en daar hebben wij vaste afspraken mee gemaakt. Dat werkt heel prettig en is duidelijk voor iedereen. Natuurlijk kunnen leerlingen die daar spontaan behoefte aan hebben ook gebruik maken van het Stiltehuisje. We zijn blij dat we deze faciliteit & interventie kunnen bieden. We zien dat leerlingen er echt baat bij hebben!
Arjan van Es
Groen van Prinstererschool in Kampen

Bij ons op school hebben wij al geruime tijd een Stiltehuisje staan. Wij, maar voornamelijk onze leerlingen zijn daar heel blij mee. De leerlingen weten het Stiltehuisje goed te vinden en worden door gebruik hiervan rustig. Dat is allereerst voor de leerlingen zelf heel fijn, maar zeker ook voor de groep en de leerkracht. Het Stiltehuisje leeft echt bij ons. We hebben zelfs wachtplek gecreëerd voor de leerlingen als het Stiltehuisje bezet is. In intakegesprekken wordt er ook over het Stiltehuisje verteld zodat het voor nieuwe leerlingen duidelijk is dat het er is, waarom het er is en dat ze daar dus gebruik van kunnen maken. Het werkt gewoon heel goed dat wij onze leerlingen deze momenten van RUST in het Stiltehuisje kunnen bieden!’
Marjolein Ouwehand
IB’er Don Boscoschool in Lissenb. toevoeging van de Stiltehuisjes:
Heel veel leerkrachten vragen bij de oplevering van hun Stiltehuisje of ze er zelf ook gebruik van mogen maken. Na de lessen gaan zij er zelf graag even in ;-).
Het Stiltehuisje heeft bij ons op school voor meerdere kinderen baat. Als kleuterjuf hebben mijn duo en ik een belangrijke taak: de kinderen kennis laten maken met deze mooie plek om tot jezelf te komen. Er zijn vele kleuters die hier gebruik van maken, op verschillende momenten van de dag. Zo kan het zijn dat ze bij binnenkomst al niet lekker in hun vel zitten of het afscheid is niet goed verlopen. Dan helpt het hen om in rust terug te keren bij zichzelf om vervolgens weer mee te kunnen doen aan de groepsactiviteiten. We merken ook dat voor kleuters de dag soms te lang duurt en ze moe zijn. Het Stiltehuisje biedt dan uitkomst doordat ze even op een rustig plekje kunnen bijkomen van alle prikkels die ze gedurende de dag binnen krijgen en niet kunnen reguleren om daarna weer uitgerust in de klas te komen. Mijn duo laat graag ons Stiltehuisje op de foto zien.
Chantal Bouwma
leerkracht groep 1/2
St. Franciscusschool Haarlemmerliede


Het Stiltehuisje heeft bij ons op school voor meerdere kinderen baat. Als kleuterjuf hebben mijn duo en ik een belangrijke taak: de kinderen kennis laten maken met deze mooie plek om tot jezelf te komen. Er zijn vele kleuters die hier gebruik van maken, op verschillende momenten van de dag. Zo kan het zijn dat ze bij binnenkomst al niet lekker in hun vel zitten of het afscheid is niet goed verlopen. Dan helpt het hen om in rust terug te keren bij zichzelf om vervolgens weer mee te kunnen doen aan de groepsactiviteiten. We merken ook dat voor kleuters de dag soms te lang duurt en ze moe zijn. Het Stiltehuisje biedt dan uitkomst doordat ze even op een rustig plekje kunnen bijkomen van alle prikkels die ze gedurende de dag binnen krijgen en niet kunnen reguleren om daarna weer uitgerust in de klas te komen. Mijn duo laat graag ons Stiltehuisje op de foto zien.
Chantal Bouwma
leerkracht groep 1/2
St. Franciscusschool Haarlemmerliede

Onze school heeft een afdeling voor hoogbegaafde kinderen die vastgelopen zijn in het reguliere onderwijs. Bij ons krijgen zij een voor hun passend aanbod. Onderdeel van het aanbod is dat wij voor onze leerlingen een Stiltehuisje hebben. Na de teamworkshop, de leerlinglessen over het Stiltehuisje was de inbedding en de structuur gelegd en kon het Stiltehuisje naar hartenlust gebruikt worden. En dat doen ze! We zien dat emoties die bij leerlingen spelen, na gebruik van het Stiltehuisje, gezakt zijn. Als een kind bijvoorbeeld verdrietig is, kan hij in het Stiltehuisje hiervoor echt even de ruimte nemen. Verder zien wij dat kinderen die overprikkeld zijn, de rust opzoeken in het Stiltehuisje. En wat ook heel mooi is: wanneer een kind in een bepaalde situatie niet meer aanspreekbaar is, dat dit na gebruik van het Stiltehuisje wel het geval is. Dat levert zoveel op! Al met al is het gebruik van het Stiltehuisje voor ons en onze leerlingen heel waardevol en gunnen wij alle leerlingen (& leerkrachten) zo’n fijne plek waarbij ze door gebruik en ervaring steeds beter voor zichzelf leren zorgen.
Barbera Planken, Leerkracht hoogbegaafdheid, Trimaran Alkmaar