Stiltehuisjesconcept
Herken je dit? Kinderen die overprikkeld zijn, snel boos worden, moe of lusteloos zijn, klagen over hoofdpijn of duidelijk onder stress staan? In veel klassen en groepen zie je het dagelijks terug. Ze zitten niet lekker in hun vel, zijn snel afgeleid, reageren fel, of trekken zich juist helemaal terug. Het heeft niet alleen impact op het kind zelf, maar ook op de sfeer in de groep en op jou als begeleider of leerkracht.
Het Stiltehuisje is ontstaan vanuit de wens om kinderen te helpen weer in hun kracht te komen, zodat ze zichzelf kunnen zijn, kunnen leren en fijn kunnen samenspelen. Het is niet zomaar een plek om tot rust te komen; het is een doordacht concept dat kinderen helpt om bewust stil te staan bij hun gevoelens, behoeften en grenzen. Door ervaringen met het Stiltehuisje bewust in te zetten, ontwikkelen kinderen gezonde zelfzorg. Ze leren verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf en bouwen vaardigheden op die ze de rest van hun leven meenemen.
Duidelijke doelen
Het Stiltehuisjesconcept heeft duidelijke doelen voor ogen.
- Allereerst om een kind weer in zijn goede doen te krijgen
- En de ervaringen die het kind opdoet met het Stiltehuisje in te zetten om een basisvaardigheid tot zelfzorg te ontwikkelen.
Om deze doelen te bereiken, wordt niet alleen gewerkt met het volledig ingerichte Stiltehuisje, maar ook met de waardevolle leerlinglessen en teambijeenkomsten. Wil je meer weten? Vraag dan gelijk de RUST-pakker aan waarin het Stiltehuisjesconcept uitgelegd wordt.
Van onrust naar balans - Wat werkt echt?
Veel scholen en BSO’s zitten met dezelfde vragen: Hoe help ik kinderen die overprikkeld, boos of gestrest zijn? Wat hebben zij nodig om weer in balans te komen? En hoe creëer ik een sfeer waarin álle kinderen kunnen groeien en leren, zonder dat het mij of mijn team uitput? Het antwoord is niet altijd eenvoudig, want ieder kind en iedere situatie is anders. Maar één ding is duidelijk: een aanpak die werkt, begint bij het begrijpen van wat er echt aan de hand is.
Wat maakt een kind overprikkeld of boos? Wat gaat er schuil achter dat gedrag? In de praktijk zien we vaak dat kinderen moeite hebben om hun gevoelens te herkennen en te reguleren. Ze missen de woorden om te zeggen wat er speelt, en soms weten ze het zelf ook niet goed. En terwijl zij proberen om te gaan met hun onrust, loopt de spanning in de groep op. Als begeleider of leerkracht sta je voor de uitdaging om niet alleen dat ene kind, maar de hele groep te ondersteunen.
De vraag is: Welke begeleiding is helpend? Soms kan een rustmoment of korte oefening al veel verschil maken. Maar hoe weet je wanneer je welke oplossing inzet? En hoe zorg je dat kinderen stap voor stap leren om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun welzijn en gedrag?
Masterclass 'Van overprikkelde en boze kinderen naar blije en goed presterende kinderen'
De masterclass ‘Van overprikkelde en boze kinderen naar blije en goed presterende kinderen gaat hierop in. De masterclass is praktisch, inspirerend en direct toepasbaar in jouw dagelijkse werk. Wil jij ook leren hoe je met meer rust en plezier je groep kunt begeleiden met inzet van RUST-oplossingen? Schrijf je dan snel in voor deze masterclass en ontdek wat werkt voor jouw situatie.
Samen zorgen we ervoor dat kinderen weer lekker in hun vel zitten, en dat jij met een glimlach voor de groep staat.