Overprikkeld, moe of boos?
RUST-pakken in het Stiltehuisje brengt weer het beste in kinderen naar boven!
de Stiltehuisjes…
Dit maken we allemaal mee...
Deze lijst is nog met veel meer voorbeelden aan te vullen en lijkt bijna oneindig. Kinderen in zo’n standje is niet helpend om ontspannen met een groep te werken. Het kost je dan ook veel energie om een gezellige groepssfeer te creëren. En je werkt hard om instructies bij iedereen echt binnen te laten komen én ze daarna ook nog aan het werk te krijgen. Er zijn van die dagen dat de moed in je schoenen zakt.
Dit wil jij toch ook!
Dit zorg voor blije en werkwillende kinderen, die zich goed kunnen concentreren. Op deze manier laten ze de beste versie van zichzelf zien met passende resultaten. Hoe fijn voor de kinderen, voor de groep en voor jezelf!
Wat zeggen de kinderen?
Of het nu gaat over
We zien het allemaal terugkomen bij de kinderen. Oorzaken waarbij ze zich simpelweg niet goed voelen en waarbij RUST helpt. Dát hebben ze zelf teruggegeven via meerdere enquêtes. Heel waardevol dat kinderen naar hun eigen grenzen en behoefte mogen (leren) luisteren. Door hier gehoor aan te geven, ervaren ze dat RUST pakken in het Stiltehuisje ze wat oplevert. Namelijk ze voelen zich weer goed! Prima in staat om daarna taken weer aan te kunnen en zich sociaal positief op te stellen in de groep. Dat gun je toch ieder kind!
NB. Gebruik de slider om meerdere terugkoppelingen van kinderen te lezen.
Experts in RUST en Zelfzorg
Mijn naam is Miriam Otten en ik ben de bedenkster en auteur van de succesvolle kaartenbak RUST-momenten én het baanbrekende Stiltehuisjesconcept. Met 14 jaar ervaring in het onderwijs begrijp ik als geen ander de uitdagingen waar leerkrachten en BSO-medewerkers dagelijks voor staan. Scholen en BSO’s hierin te verrijken met concrete oplossingen en trainingen is mijn grote passie om zo kinderen in hun kracht te zetten. Als RUST-expert heb ik inmiddels talloze scholen en BSO”s geholpen om RUST te brengen in hun groepen, waardoor kinderen beter presteren en leerkrachten/begeleiders met meer plezier werken.
hebben ons een verrijking gegeven die wij voor elke school en BSO inzetten.
Al deze ervaringen in combinatie met het totaalconcept maakt ons uniek in Nederland en stelt ons in staat om in elke organisatie, die met kinderen werkt, het Stiltehuisje een stevige plek in het pedagogisch handelen te geven, waarbij RUST toegankelijk wordt voor zowel de kinderen als de leerkrachten & begeleiders.
Wij zijn er voor jullie!
Wat zeggen scholen en BSO's?
‘Op het IKC Franciscus in Leeuwarden heeft een aantal groepen een Stiltehuisje. Zowel de kinderen als de leerkrachten geven aan dat de inzet van het Stiltehuisje enorm werkt. We hebben onder andere kinderen met trauma die last kunnen hebben van een vol hoofd. Het Stiltehuisje biedt dan een veilige omgeving waarin ze even kunnen ‘cocoonen’. De kinderen kunnen er zelfstandig gebruik van maken door de duidelijke afspraken die bij de introductielessen van de Stiltehuisjes gemaakt zijn. Dat werkt prettig. Leerkrachten geven aan dat het Stiltehuisje een goede interventie is waarbij het voor een kind niet als straf voelt als gebruik hiervan nodig is. Ook de dagelijkse inzet van de CHECK-IN-poster werkt heel verhelderend. Er is gemakkelijk bij de gehele groep te checken hoe de vlag er bij ieder kind individueel bijhangt en te bekijken wat nodig is. We zijn er echt blij mee!’
Astrid Jorna
Directeur – IKC Franciscus in Leeuwarden
‘Wij hebben sinds het begin van dit schooljaar het Stiltehuisje voor onze leerlingen van de Groen van Prinstererschool aangeschaft. We hebben het gehele traject van het totaalconcept doorlopen. Dus naast het Stiltehuisje met de inrichting en de Stilte-activiteiten, hebben onze leerlingen de introductielessen van de trainers van de Stiltehuisjes zelf gekregen en ons team heeft zowel een Start- en Verdiepingsbijeenkomst gehad. Dit heeft ons geholpen om het Stiltehuisje een stevige plek te geven in ons pedagogisch handelen. Zo is de werkwijze opgenomen in ons veiligheidsprotocol, komt het Stiltehuisje regelmatig terug in bouwvergaderingen en staat dit goed op het netvlies van onze leerkrachten.
We hebben een groep leerlingen in school die standaard gebruik maakt van het Stiltehuisje en daar hebben wij vaste afspraken mee gemaakt. Dat werkt heel prettig en is duidelijk voor iedereen. Natuurlijk kunnen leerlingen die daar spontaan behoefte aan hebben ook gebruik maken van het Stiltehuisje. We zijn blij dat we deze faciliteit & interventie kunnen bieden. We zien dat leerlingen er echt baat bij hebben!’
Arjan van Es
Groen van Prinstererschool in Kampen
‘Sinds een tijdje hebben wij een Stiltehuisje bij ons op de BSO-groep de Kinderkoepel in Hellevoetsluis. We zien dat de kinderen het heel fijn vinden om naar het Stiltehuisje toe te kunnen. Laatst had ik een verdrietig meisje, die niet zo goed wist waar het aan lag. Ik stelde voor om even naar het Stiltehuisje te gaan en dat wilde ze wel. Ze heeft haar tijd in het Stiltehuisje genomen en kwam er met een blij gezicht uit. Toen kon ze aangeven dat ze haar mama miste en dat het fijn was om even in het Stiltehuisje te zijn. Een andere keer wilden er twee kinderen tegelijkertijd in. Het ene kind zag dat het andere kind een grotere alarmbel had en liet hem voor. Want daar is het Stiltehuisje ten slotte voor bedoeld, vond hij. Hij zelf kon wel even wachten. Hoe mooi is dat. Doordat de kinderen de introductielessen hebben gehad, kunnen ze dus heel goed inschatten wanneer ze rust nodig hebben en voegen ze daar nu hun ervaringen aan toe. Wij zijn heel blij dat we de positieve en fijne omgeving van het Stiltehuisje aan onze BSO-kinderen kunnen bieden en ze kunnen begeleiden bij uitdagingen.’
Kirsten Diender
Kinderkoepel Hellevoetsluis
BSO Wielewater