Ga naar hoofdinhoud
de Stiltehuisjes: ruimte voor rust en zelfzorg

Naar home

Teamworkshops

De leerkracht doet er toe!

Leerkrachten spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen. Hoe de rol van de leerkracht het beste tot zijn recht komt en optimaal ondersteunend is aan het kind bij de inzet van het Stiltehuisje, is het doel van de workshop aan alle leerkrachten, die met de Stiltehuisjes gaan werken.

Bij een volledige introductie worden er twee teamworkshops gegeven:

Startbijeenkomst – in deze bijeenkomst komt aan bod:

  • Uitleg totaalconcept van de Stiltehuisjes
  • Bespreking doelen
  • Wat wordt er op leerlingniveau geboden
  • Wat is belangrijk in het leerkrachthandelen
  • Tips & tricks

Verdiepingsbijeenkomst – in deze bijeenkomst komt aan bod:

  • Verbreding en verdieping van de doelen
  • Ervaringen delen en aanscherpen
  • Kijken naar ZELFZORG bij leerkrachten en de koppeling naar de kinderen
  • Inzoom op de stappen van ZELFZORG met de WIJZER-met-het-Stiltehuisje

Prikkelverwerking in het onderwijs

Op school krijgen kinderen veelvuldig te maken met allerlei soorten prikkels. Geluiden, geuren, bewegingen en tal van andere waarnemingen. Welke prikkels worden waargenomen en wat het effect daarvan is, verschilt per kind. Maar ieder kind heeft een prikkelgrens en als die bereikt wordt, heeft dit bijna altijd gevolgen voor hun mentale en/of fysieke welzijn. Kinderen worden onrustig, kunnen zich niet meer concentreren en kunnen zelfs buikpijn of hoofdpijn krijgen. De Stiltehuisjes helpen kinderen ontprikkelen of stimuleren ze als ze onderprikkeld zijn. Ook verbetert het gebruik van de Stiltehuisjes hun emotionele toestand, wat van wezenlijk belang is om informatie goed op te kunnen nemen en actief deel te nemen aan lessen. De workshop die onderdeel uitmaakt van het Stiltehuisjes-concept bevat nog veel meer informatie over prikkelverwerking in het onderwijs.

Back To Top