Vind jij het ook lastig om...
Klik op + voor extra informatie
Druk gedrag kan voortkomen uit onderprikkeling. Een kind zoekt prikkels op om actief te blijven. Of een kind is juist overgeleverd aan de prikkels in de omgeving en vertoont druk gedrag om het dan meer zelf in de hand te hebben. Hoe je het ook went of keert, het blijft lastig. Zowel voor het kind zelf, de invloed die dit op de groep heeft als ook voor jou als leerkracht om dit gedrag in goede banen te leiden.
Een taak beginnen, de focus volhouden en een taak tot een goed einde brengen. Het is voor menigeen kind een uitdaging. Als leerkracht ben je bezig om een kind te helpen bij de start, weer de focus op de taak te hervatten, te stimuleren, etc. Dat kost veel tijd en energie.
Het prikkelvat is geleegd, emoties hebben letterlijk en figuurlijk de ruimte gekregen, de vermoeidheid of buikpijn is gezakt. Het kind voelt zich weer een stuk beter waardoor er RUST is. En dat werkt door in het gedrag. Hoe fijn is het voor het kind zelf om op deze wijze voor zichzelf te mogen zorgen zonder dat het een negatieve stempel krijgt.
Als professional zie je in ieder kind iets positiefs en zoek je naar de ingangen om een positieve en fijne band te bouwen. Echter niet ieder kind beantwoordt de relatie met jou positief. Soms is er gewoon de klik niet of vinden ze je bijvoorbeeld streng. Juist die relatie is van groot belang voor een kind om zich veilig te voelen en zich vanuit daar optimaal te groeien en te ontwikkelen. Hoe ga je daar dan mee om als het vanuit het kind niet zo met de relatie wil lukken?
Regelmatig gebeurt het dat kinderen voor je staan met hoofdpijn, buikpijn of dat ze zich moe voelen. Wat doe je dan? Vaak is er door ruimtegebrek geen mogelijkheid om een kind een fijn en positieve ontspanplek te bieden. Noodgedwongen belandt zo’n kind dan op de gang of op de toiletten. Dat is toch niet wat je wilt!
Vind jij het ook lastig om...
Klik op + voor extra informatie
Druk gedrag kan voortkomen uit onderprikkeling. Een kind zoekt prikkels op om actief te blijven. Of een kind is juist overgeleverd aan de prikkels in de omgeving en vertoont druk gedrag om het dan meer zelf in de hand te hebben. Hoe je het ook went of keert, het blijft lastig. Zowel voor het kind zelf, de invloed die dit op de groep heeft als ook voor jou als leerkracht om dit gedrag in goede banen te leiden.
Een taak beginnen, de focus volhouden en een taak tot een goed einde brengen. Het is voor menigeen kind een uitdaging. Als leerkracht ben je bezig om een kind te helpen bij de start, weer de focus op de taak te hervatten, te stimuleren, etc. Dat kost veel tijd en energie.
Het prikkelvat is geleegd, emoties hebben letterlijk en figuurlijk de ruimte gekregen, de vermoeidheid of buikpijn is gezakt. Het kind voelt zich weer een stuk beter waardoor er RUST is. En dat werkt door in het gedrag. Hoe fijn is het voor het kind zelf om op deze wijze voor zichzelf te mogen zorgen zonder dat het een negatieve stempel krijgt.
Als professional zie je in ieder kind iets positiefs en zoek je naar de ingangen om een positieve en fijne band te bouwen. Echter niet ieder kind beantwoordt de relatie met jou positief. Soms is er gewoon de klik niet of vinden ze je bijvoorbeeld streng. Juist die relatie is van groot belang voor een kind om zich veilig te voelen en zich vanuit daar optimaal te groeien en te ontwikkelen. Hoe ga je daar dan mee om als het vanuit het kind niet zo met de relatie wil lukken?
Regelmatig gebeurt het dat kinderen voor je staan met hoofdpijn, buikpijn of dat ze zich moe voelen. Wat doe je dan? Vaak is er door ruimtegebrek geen mogelijkheid om een kind een fijn en positieve ontspanplek te bieden. Noodgedwongen belandt zo’n kind dan op de gang of op de toiletten. Dat is toch niet wat je wilt!
Dat kan anders!
Met de ondersteuning van het Stiltehuisje……
Klik op + voor extra informatie
Door achter het gedrag te kijken en te luisteren wat er op dieper niveau bij kinderen speelt, zie je het kind wezenlijk en erken je zijn waarheid. Dat werkt krachtig door in een positieve relatie.
Een handvat bij overprikkeling, bij onderprikkeling, bij emoties, bij lichamelijke ongemakken, bij vermoeidheid en bij stress. Dit is zowel een positieve interventie én het Stiltehuisje kan al vroegtijdig ingezet worden zodat zaken niet op hoeven te lopen.
Het prikkelvat is geleegd, emoties hebben letterlijk en figuurlijk de ruimte gekregen, de vermoeidheid of buikpijn is gezakt. Het kind voelt zich weer een stuk beter waardoor er RUST is. En dat werkt door in het gedrag. Hoe fijn is het voor het kind zelf om op deze wijze voor zichzelf te mogen zorgen zonder dat het een negatieve stempel krijgt.
Als een kind telkens afgeleid raakt en niet tot werken komt dan is het heel helpend om de zinnen even te verzetten in het Stiltehuisje. We zien na gebruik dat een kind tot RUST is gekomen en daarna weer in staat is deel te nemen aan activiteiten en een goede focus heeft op de taken. Hoe fijn is het dat er voldoende ingeoefend wordt, zodat er bij het kind uitkomt wat erin zit?
Na gebruik van het Stiltehuisje is een kind weer rustiger. Het is mogelijk om zich dan weer positief op te stellen in de groep en alle sociale contacten weer aan te kunnen. Zo fijn voor het kind zelf en ook heel prettig voor het groepsklimaat!

Dat kan anders!
Met de ondersteuning van het Stiltehuisje……
Klik op + voor extra informatie
Door achter het gedrag te kijken en te luisteren wat er op dieper niveau bij kinderen speelt, zie je het kind wezenlijk en erken je zijn waarheid. Dat werkt krachtig door in een positieve relatie.
Een handvat bij overprikkeling, bij onderprikkeling, bij emoties, bij lichamelijke ongemakken, bij vermoeidheid en bij stress. Dit is zowel een positieve interventie én het Stiltehuisje kan al vroegtijdig ingezet worden zodat zaken niet op hoeven te lopen.
Het prikkelvat is geleegd, emoties hebben letterlijk en figuurlijk de ruimte gekregen, de vermoeidheid of buikpijn is gezakt. Het kind voelt zich weer een stuk beter waardoor er RUST is. En dat werkt door in het gedrag. Hoe fijn is het voor het kind zelf om op deze wijze voor zichzelf te mogen zorgen zonder dat het een negatieve stempel krijgt.
Als een kind telkens afgeleid raakt en niet tot werken komt dan is het heel helpend om de zinnen even te verzetten in het Stiltehuisje. We zien na gebruik dat een kind tot RUST is gekomen en daarna weer in staat is deel te nemen aan activiteiten en een goede focus heeft op de taken. Hoe fijn is het dat er voldoende ingeoefend wordt, zodat er bij het kind uitkomt wat erin zit?
Na gebruik van het Stiltehuisje is een kind weer rustiger. Het is mogelijk om zich dan weer positief op te stellen in de groep en alle sociale contacten weer aan te kunnen. Zo fijn voor het kind zelf en ook heel prettig voor het groepsklimaat!

Wat kunnen kinderen ervaren?
Klik op + voor extra informatie
Ruzie met klasgenoten, last hebben van groepsprocessen, meidengedoe. Wie kent het niet. En het heeft zoveel impact op de kinderen en of ze openstaan om te leren en zich te focussen op hun taken. Of dat ze juist bezig zijn met de toestanden en daar helemaal in opgaan.
Dyslexie, dyscalculie, beelddenker, hoogbegaafd, etc. zijn zaken die veel invloed hebben op hoe lesstof opgepakt wordt. Anders denken, anders informatie verwerken dan hoe het aangeboden wordt, bepaalt of een taak succesvol afgerond kan worden. Hoe voelt een kind zich als dit keer op keer niet lukt?
De taken als moeten ervaren. Het niet leuk vinden om aan de lessen deel te nemen. Het programma teveel vinden. Er zijn altijd kinderen die last hebben van het ‘moeten’, geen zin in hebben om…
Vanuit jouw rol als leerkracht of begeleider zie je iets in elk kind en doe je voor elk kind je best. Daar ligt je drive én je professionaliteit. Dat wil niet zeggen dat een kind dit zo ervaart. Een kind kan je streng vinden of zich niet begrepen voelen. Er kunnen allerhande zaken zijn die invloed hebben op het gevoel van het kind richting de leerkracht of begeleider en de relatie hiermee stroef of afstandelijk verlopen.
Een school zit boordevol prikkels. Er is geen ontkomen aan, lijkt het. Tijdens pauzemomenten, op het schoolplein, tijdens de gym, in de klas zelf. Kinderen gaan vaak uit pure ellende om RUST op te zoeken maar naar het toilet. Het enige rustige plekje in school?!?

Wat kunnen kinderen ervaren?
Klik op + voor extra informatie
Ruzie met klasgenoten, last hebben van groepsprocessen, meidengedoe. Wie kent het niet. En het heeft zoveel impact op de kinderen en of ze openstaan om te leren en zich te focussen op hun taken. Of dat ze juist bezig zijn met de toestanden en daar helemaal in opgaan.
Dyslexie, dyscalculie, beelddenker, hoogbegaafd, etc. zijn zaken die veel invloed hebben op hoe lesstof opgepakt wordt. Anders denken, anders informatie verwerken dan hoe het aangeboden wordt, bepaalt of een taak succesvol afgerond kan worden. Hoe voelt een kind zich als dit keer op keer niet lukt?
De taken als moeten ervaren. Het niet leuk vinden om aan de lessen deel te nemen. Het programma teveel vinden. Er zijn altijd kinderen die last hebben van het ‘moeten’, geen zin in hebben om…
Vanuit jouw rol als leerkracht of begeleider zie je iets in elk kind en doe je voor elk kind je best. Daar ligt je drive én je professionaliteit. Dat wil niet zeggen dat een kind dit zo ervaart. Een kind kan je streng vinden of zich niet begrepen voelen. Er kunnen allerhande zaken zijn die invloed hebben op het gevoel van het kind richting de leerkracht of begeleider en de relatie hiermee stroef of afstandelijk verlopen.
Een school zit boordevol prikkels. Er is geen ontkomen aan, lijkt het. Tijdens pauzemomenten, op het schoolplein, tijdens de gym, in de klas zelf. Kinderen gaan vaak uit pure ellende om RUST op te zoeken maar naar het toilet. Het enige rustige plekje in school?!?
Hoe kunnen de kinderen zichzelf helpen?
Met inzet van het Stiltehuisje……
Klik op + voor extra informatie
Op het moment dat de leerkracht 0f begeleider een positieve time-out biedt aan het kind wat zich niet lekker voelt, geeft dat erkenning aan het kind en voor wat er speelt. Daarmee wordt de relatie tussen het kind en de leerkracht of begeleider verstevigd. Heel belangrijk als basis voor het kind om te kunnen bloeien & groeien.
Bewustwording en dus herkenning is een eerste belangrijke stap. Weten wat je voelt aan emoties, herkennen van je gedrag, voelen in je lichaam. Belangrijk om rust en ruimte voor te nemen om te ervaren en te doorleven.
en respecteren! Luisteren naar je eigen grenzen, deze serieus nemen en doen wat je nodig hebt, is een heel belangrijke vaardigheid om zo jong mogelijk aan te leren. Met inzet van het Stiltehuisje en RUST nemen daar waar nodig en gewenst is, is vaak helpend.
Kinderen hebben snel de neiging om de oorzaak van ervaren ellende buiten zichzelf te zoeken en te wijzen naar een ander. Het mooie is dat ze met inzet van het Stiltehuisje kunnen gaan ervaren dat ze zichzelf kunnen helpen en dat ze dan juist niet afhankelijk zijn van die ander.
Regelmatig bewust RUST nemen en ontspannen, is belangrijk om aan te leren. Het ervaren dat het ook fijn is om op jezelf en met jezelf te zijn. Een belangrijke kracht waar een kind de rest van zijn leven profijt van heeft.
Hoe kunnen de kinderen zichzelf helpen?
Met inzet van het Stiltehuisje……
Klik op + voor extra informatie
Op het moment dat de leerkracht 0f begeleider een positieve time-out biedt aan het kind wat zich niet lekker voelt, geeft dat erkenning aan het kind en voor wat er speelt. Daarmee wordt de relatie tussen het kind en de leerkracht of begeleider verstevigd. Heel belangrijk als basis voor het kind om te kunnen bloeien & groeien.
Bewustwording en dus herkenning is een eerste belangrijke stap. Weten wat je voelt aan emoties, herkennen van je gedrag, voelen in je lichaam. Belangrijk om rust en ruimte voor te nemen om te ervaren en te doorleven.
en respecteren! Luisteren naar je eigen grenzen, deze serieus nemen en doen wat je nodig hebt, is een heel belangrijke vaardigheid om zo jong mogelijk aan te leren. Met inzet van het Stiltehuisje en RUST nemen daar waar nodig en gewenst is, is vaak helpend.
Kinderen hebben snel de neiging om de oorzaak van ervaren ellende buiten zichzelf te zoeken en te wijzen naar een ander. Het mooie is dat ze met inzet van het Stiltehuisje kunnen gaan ervaren dat ze zichzelf kunnen helpen en dat ze dan juist niet afhankelijk zijn van die ander.
Regelmatig bewust RUST nemen en ontspannen, is belangrijk om aan te leren. Het ervaren dat het ook fijn is om op jezelf en met jezelf te zijn. Een belangrijke kracht waar een kind de rest van zijn leven profijt van heeft.
RUSTpakker
Geïnspireerd geraakt? Wil je het verhaal van de Stiltehuisjes delen met je collega’s of andere geïnteresseerden? Daarvoor hebben we deze prachtige digitale RUSTpakker ter beschikking, zodat je anderen mee kunt nemen in jouw enthousiasme. En je krijgt gratis een serie RUSTmomenten voor in de groep zodat je gelijk al met RUST aan de slag kunt. Vul het formulier in en ontvang de download van deze RUSTpakker direct in je e-mail box.
RUSTpakker
Geïnspireerd geraakt? Wil je het verhaal van de Stiltehuisjes delen met je collega’s of andere geïnteresseerden? Daarvoor hebben we deze prachtige digitale RUSTpakker ter beschikking, zodat je anderen mee kunt nemen in jouw enthousiasme. En je krijgt gratis een serie RUSTmomenten voor in de groep zodat je gelijk al met RUST aan de slag kunt. Vul het formulier in en ontvang de download van deze RUSTpakker direct in je e-mail box.
Inspiratiesessie
Ga je ook mee op ontdekkingsreis met de Stiltehuisjes? Ontdek in onze inspiratiesessie van maximaal 45 minuten hoe de Stiltehuisjes voor RUST kunnen zorgen voor de kinderen in jouw groep, voor jezelf en in school.
Webshop
Natuurlijk kun je ook gelijk een kijkje nemen in onze gloednieuwe webshop! Hierin vind je alle mogelijkheden van het Stiltehuisjesconcept terug in verschillende Stiltepakketten én is het tevens mogelijk verschillende Stilteproducten los te verkrijgen. Dit biedt je alle mogelijkheden om RUST zo in te richten, zoals dat het beste bij jullie kinderen, groep en organisatie past.
Webshop
Natuurlijk kun je ook gelijk een kijkje nemen in onze gloednieuwe webshop! Hierin vind je alle mogelijkheden van het Stiltehuisjesconcept terug in verschillende Stiltepakketten én is het tevens mogelijk verschillende Stilteproducten los te verkrijgen. Dit biedt je alle mogelijkheden om RUST zo in te richten, zoals dat het beste bij jullie kinderen, groep en organisatie past.
Vragen?
Heb je vragen en wil je graag in contact komen?
Bel of e-mail ons dan gerust. Telefonisch te bereiken op: 06-51016063 of per mail via info@destiltehuisjes.nl
Ons team is er om jou te helpen!