
Als leerkracht werkte ik hard om mijn groep draaiende te houden. Elke dag bracht nieuwe uitdagingen. Dan had ik een hoogbegaafde jongen, die zich verveelde, waarvoor ik een uitdagender programma samenstelde. Het meisje in mijn klas dat overprikkeld raakte door de constante drukte om zich heen, stond maar op de gang om hieraan te ontsnappen. En de jongen met regelmatige woede-uitbarstingen, waarvoor ik alle zeilen bij moest zetten om hem te begeleiden. Hoe kon ik hen allemaal helpen, zonder dat ikzelf aan het einde van de dag vaak op was?
Die zoektocht bracht me niet alleen dichter bij mijn leerlingen, maar ook bij mezelf. Als kind had ik namelijk zélf vaak het gevoel dat ik niet echt werd gezien. Ik voldeed keurig aan verwachtingen, haalde goede cijfers, maar bleef onzichtbaar voor de leerkrachten om me heen. Pas later ontdekte ik dat mijn hoogsensitiviteit een grote rol speelde en dat ik mijn grenzen niet kende. Hoe anders had mijn schooltijd kunnen zijn als iemand me daarin had begeleid.

Tijdens mijn 14 jaar in het onderwijs deed ik alles om het beste uit de kinderen te halen en ze te helpen. Maar hoe graag ik ook wilde, ik liep telkens tegen dezelfde uitdagingen aan: kinderen die vastliepen, de telkens terugkerende onrust in de groepen en de werkdruk die maar bleef toenemen. Het hielp me niet om echt tot de kern te komen. Het voelde vaak alsof ik pleisters plakte, terwijl ik wist dat er meer nodig was.
Tijdens mijn tijd als leerkracht, ontwikkelde ik me tot kindercoach, HSK-coach, beelddenkexpert, leren-leren-trainster en werkte ik mee aan de ontwikkeling van de rekenmethode Semsom bij uitgeverij Zwijsen. Toch bleef ik tegen dezelfde obstakels aanlopen: kinderen die vastliepen door prikkels of emoties, kregen niet de rust en ruimte die ze zo hard nodig hadden.
Dit wakkerde een missie in me aan: kinderen en leerkrachten tools bieden om rust te creëren, grenzen te leren herkennen en beter voor zichzelf te zorgen. Ik zag kinderen opbloeien als ze merkten dat ik hen zag, niet alleen hun gedrag. Die ervaringen inspireerden me om een oplossing te bedenken die ik zelf destijds zó graag in handen had willen hebben. Het Stiltehuisjesconcept was geboren!


Als ik in mijn tijd die ik voor de klas stond een Stiltehuisje had gehad, had het zoveel verschil gemaakt. Voor mijn leerlingen én voor mijzelf. Een Stiltehuisje is meer dan een prachtig ingerichte en ondersteunende terugtrekplek; het is een plek waar kinderen leren aanvoelen wat ze nodig hebben, hun grenzen ontdekken en op adem komen. Het had me geholpen om kinderen structureel beter te begeleiden en de balans in de groep te herstellen. Maar misschien wel het allerbelangrijkste: het had kinderen laten voelen dat ze er mogen zijn zoals ze zijn.
Die missie drijft me nog steeds. Ieder kind verdient het om gezien en gehoord te worden, en iedere leerkracht of begeleider verdient de tools om daar echt iets in te betekenen.

- gedreven is en voor de hoogst haalbare kwaliteit gaat;
- veel ervaring heeft met het inzetten van RUST binnen scholen en BSO’s (inmiddels 100 scholen & BSO’s landelijk!), 14 jaar ervaring voor de klas heeft en daardoor zelf in de klei heeft gestaan én intensieve ervaring heeft met drie eigen zorgkinderen.
- luistert naar jullie uitdagingen en verbindt deze aan alle ervaringen die ik heb, waarmee ik jullie situatie verrijk.
- sterk probleemoplossend is en structuur aanbrengt in werkwijzen en procedures.
- concrete en direct toepasbare oplossingen in de praktijk aanbiedt, die kinderen direct helpen zich weer goed te voelen.
- veel situaties zelf heeft doorleefd en precies weet waar ze het over heeft. Dit inspireert teams om met het onderwerp rust aan de slag te gaan.
- een hart van goud heeft voor kinderen.

Wil je weten wat de Stiltehuisjes en naar keuze het bijbehorende concept voor jou kunnen betekenen?
Neem contact op! Ik denk graag met je mee en zet al mijn ervaringen in om jouw situatie te verrijken.

“Binnen school hadden wij geen ruimte waar kinderen zich even rustig terug kunnen trekken. We hebben wel kinderen in school die een druk hoofd kunnen hebben en overprikkeld raken. Dan is het Stiltehuisje een fijne plek om naar toe te gaan. Een aantal kinderen maakt bij ons onder begeleiding gebruik van het Stiltehuisje. Wij hebben daarvoor dan ook een rooster gemaakt om deze kinderen op gezette tijden rust te bieden. Ze vinden het heerlijk om zo hun drukke hoofd even te legen. Ze zoeken het Stiltehuisje ook echt uit zichzelf op. We zien dat het werkt. Als een kind uit het Stiltehuisje komt, zie je andere blik in de ogen en staat het gezicht rustiger. Heel fijn! Ook is het fijn dat als er nog vragen zijn rondom de inzet van het Stiltehuisje of over de materialen zelf dat er snel een duidelijk en werkbaar antwoord komt. Dat ervaren wij als zeer prettig.”
Rhodé de Deugd – SBO de Akker – Sliedrecht

In een maatschappij waarin we veelal leren om door te gaan, is even stilstaan lastig, maar wel noodzakelijk. Want dat is in mijn optiek dé oplossing om je zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Door op te merken hoe het met je is, te weten wat jij nodig hebt en hier binnen de mogelijkheden naar te handelen, is belangrijk en leidt tot goede zelfzorg.
Dit kan een uitdaging zijn. Zowel voor ons als volwassenen als ook voor kinderen. Naar mijn mening kan je niet vroeg genoeg beginnen met het ontwikkelen en vasthouden van deze vaardigheden. Iets wat van grote waarde is voor nu en de rest van je leven.
Als leerlingbegeleider gedrag en kindercoach, heb ik veel ervaring met kinderen die vastlopen. Daarnaast heb ik ruim 20 jaar onderwijservaring in zowel regulier- als speciaal onderwijs in het binnen- en buitenland. Mijn ervaring met het onderwijs is dat scholen vol zijn, er worden hoge verwachtingen en eisen aan leerkrachten en leerlingen gesteld en er zijn veel prikkels en uitdagingen.


Soms lopen leerlingen vast. Het is mijn passie om samen met leerlingen te ontdekken wat zij nodig hebben om zo optimaal mogelijk te groeien in gedrag. Steeds weer een nieuwe zoektocht die bij iedereen anders verloopt. Toch zijn er altijd een aantal unanieme pijlers. Te beginnen met herkenning, gevolgd door erkenning, wat leidt tot meer begrip. Vanuit hier komt het kind meer tot groei en ontwikkeling, wat resulteert in een betere verbinding met zichzelf en de omgeving en een gelukkiger kind!
Pijlers die ook terugkomen in het concept van De Stiltehuisjes. Door dit concept heeft de leerkracht concrete handvaten om ook in die volle klas bovenstaande stappen met de leerling te doorlopen zonder de focus en aandacht voor de rest van de klas te verliezen. Een krachtig concept wat in mijn optiek bijdraagt aan de basis voor iedere school, leerkracht en leerling!
Ik werk vol enthousiasme mee om samen met Miriam zoveel mogelijk scholen het waardevolle (totaal)concept van de Stiltehuisjes te laten omarmen.
Heb je vragen hoe de Stiltehuisjes ook jullie kinderen, groepen en leerkrachten/begeleiders kunnen helpen?
Neem contact op! En ik denk mee ten aanzien van jullie specifieke situatie.
“Bij ons op school zien we een toename van gedrag in de onderbouw waarbij kinderen het lastig vinden om uit de emotie te komen. We zijn een grote school met veel open ruimtes waardoor er geen echte terugtrekplekken zijn. Een collega had de Stiltehuisjes gezien en daar werden we heel enthousiast van. Even hebben we nagedacht om zelf zoiets te maken, maar de Stiltehuisjes zijn zo kant en klaar en volledig ingericht dat dit heel veel tijd en moeite bespaart. Wij hebben in elke bouw een Stiltehuisje geplaatst. Eentje in de onderbouw, eentje in de middenbouw en eentje in de bovenbouw. Leerkrachten vinden het fijn dat er nu echt iets afgeschermds voor de kinderen is en de kinderen zelf vinden het Stiltehuisje heel prettig. Na gebruik komen ze echt positiever terug in de klas. De samenwerking met de Stiltehuisjes was heel fijn. Duidelijk, goede communicatie en ook de montage verzorgd door de Stiltehuisjes verliep heel soepel. Wij zijn heel blij met onze Stiltehuisjes. Er is zelfs al een andere school komen kijken of zo’n fijne plek ook iets voor bij hun op school zou kunnen zijn.”
Marjolyn van Beelen – IKC de Duinroos – Katwijk aan Zee
